Tuesday, December 7, 2010

Secebis Keringat

As-Salam.

*Tarik nafas dalam-dalam*Lepas...
Fuhhhh~~~~-----

> Beberapa jam yang lalu,tepat pukul 4pm,aku check result untuk semester 1 sesi 2010/2011.

*Alhamdulillah,
even dengan rohani ataupun dalaman aku yang beralun ombak,turun naik yang amat ketara sekali. Tetapi Allah telah menetapkan takdir yang terbaik kepada setiap hamba-Nya.

*Syukur.

> Semalam aku sempat ber-ym dengan junior aku. Umurnya sangat muda, tetapi aku dapat rasakan sesuatu tentang dia. Aku pun tidak tahu mengapa aku boleh berasa begitu kepada adik aku seorang ini. Setiap kali aku masuk ke laman sosial dia, melihat dan meneliti kehidupan dia; aku rasa dia muda dan masih mencari identiti diri sebagai remaja yang sedang membesar, hatinya masih lembut, imannya masih boleh dibentuk untuk menjadi teguh. Jadi perasaanku kuat mengatakan aku tidak akan biar dia terpesong dan leka dengan dunia, leka dengan fitnah dunia.

-Didalam "ym" kami,dimulakan dengan pertanyaan khabar,kemudian bergurau mengenai kehidupan masing-masing. Seterusnya perbualan kami di ym menjadi sedikit serius bila berkenaan dengan Hati seterusnya berkenaan Iman.

-Berkenaan dengan hati,aku bertanya kepada dia,adakah dia sanggup berkahwin dalam usia muda,beliau menjawab; tidak kerana takut untuk menjaga tanggungjawab dalam hal keluarga,kemudian aku bertanya sama dia ada mempunyai hati kepada orang yang bukan muhrimnya, beliau tidak menjawab. Jadi aku menganggap 'Ya ada'. kemudian aku bertanya lagi, adakah akan meneruskan hubungan dengan lelaki itu. Beliau menjawab,jika ikhlas,apa salahnya.

-Kemudian,entah bagaimana aku memberi secebis nasihat kepada nya yang +- (lebih,kurang) : Jika kamu berupaya dan mampu untuk mengelak dalam hal sebegini ataupun dalam bahasa urbanya "couple",lebih baik elak dan jauhi. Kerana bagi aku, jika selangkah seseorang membuat keputusan untuk menyerahkan hatinya kepada orang lain, amatlah sukar untuk kembali dan mempunya hati yang sama seperti asal.

-Kemudian dia menceritakan satu hal @ persoalan, beliau tidak mampu menyusun kata untuk menggambarkan masalah itu,tapi dia memberitahu yang dia menjalani kehidupan sebagai seorang Islam (solat etc),persoalanya dia tetap berasakan kosong "empty", kemudian aku meneka bagaimana perasaan dia ketika berasa "empty" itu :
  • Berasa sejuk sangat didalam hati
  • Rasa teramat sunyi bila berseorangan
  • Rasa boleh dan mahu menangis ketika solat @ selepas solat.
  • etc
-Separuhnya betul (cis! separuh je), kemudian aku menjawab. Ada dua benda yang aku gabungkan menjadi satu.

-Sewaktu di sekolah rendah dan menengah,aku belajar mengenai halawatal-iman (kemanisan iman). Kemanisan ini akan terasa dan dapat dikecapi apabila kita sebagai muslim berasa teramat gembira dan berasa enjoy untuk melakukan ibadah kepada Allah s.w.t tanpa berasa ia adalah bebanan kepada kita.
*itu bahagian pertama.
Di UIA,kelas Islamic Ethic dan Islamic Aqidah aku belajar sesuatu, iaitu berkenaan dengan iman dan hati. Dalam hati,nafsu dan iman manusia,ada "benda" (can't remember what category it all about) yang terbahagi kepada 3.
  1. Manusia berasa tenang dengan ibadah dan tenang dalam kehidupan di dunia.
  2. Manusia mampu mengawal nafsu dan berupaya menguatkan fitrah sebgai insan yang mampu membezakan baik dan buruk.
  3. Manusia yang mengikut nafsu (Bisikan syaitan)

-Dan aku mentafsirkan apa yang dia lalui ialah peringkat dimana dia daripada peringkat ke-2 menuju ke peringkat-1 dan digabungkan untuk mengecapi halawatal-iman. Sebab itu dia still berasa "empty", ini disebabkan perjalanan dia sebagai seorang Islam masih panjang dan tidak akan berakhir beribadat begitu saja.

-Aku memberi perumpamaan kepada dia.
  • "Hidup beribadat sebagai seorang muslim boleh diibaratkan seperti melalui jalan yang lurus, dan sepanjang perjalanan tersebut kita perlu memetik buah-buahan yang ada.
  • Kesimpulan: Walaupun kita telah kutip banyak buah dan berasa ia dah cukup untuk kita, kita mesti ingat masih ada perjalanan masih jauh, ia perlu ditamatkan dan perlu disertakan juga buah-buahan yang sempat dikutip sepanjang perjalanan tersebut.


> Sejujurnya aku berasa teramatlah cemburu kerana hati dia masih lembut,mampu menangis kerana Allah s.w.t. Hati ingin sangat berasa begitu...Dan hatiku masih mencari-cari.

4 comments:

  1. sekali HIDAYAH ALLAH smpi kpd kita, jgn biarkan ia pergi...InsyaAllah...Halawatul iman akn jd milik kita...krn bila ia pergi...blm tentu ia akn kembali...~renungan bersama...~:)

    ReplyDelete
  2. mengingtkan diri sendiri jgk....:)

    ReplyDelete